زندگی متعارف و متعادل می تواند زمینه بسیار مناسبی برای رشد و پرورش فرزندان باشد در محیط های فقیر امکان رشد متعادل فرزندان غیر ممکن و یا بسیاراندک است.
مشکل خانواده ها در موفقیت فرزندانشان تاثیر مستقیم دارد. خانواده یی که نتواند از کودکی تغذیه مناسب جسمی و روحی برای فرزندانش تهیه نماید قطعا نمی تواند شاهد رشد و ارتقاع فرزندش شود موفقیت تحصیلی به علل و عوامل متعددی بستگی دارد که نبود و یا نقصان هرکدام از این عوامل موجبات افت تحصیلی را فراهم می سازد هوش و استعداد تحصیلی یادگیرنده ، عوامل محیطی و عوامل خانوادگی از مهمترین دلایل ان هستند و حتی این افراد در طول دوران تحصیل هم نمی توانند فرزندانشان را به علت مشکلات مالی را در کلاسهای تقویتی یا آموزشی قرار دهند که همه ی اینها به طور مستقیم و غیر مستقیم در وضعیت تحصیلی دانش آموزان موثر خواهد بود.
(هما بخت اور ۱۳۸۸)